28 January 2019 Marko Simonovic

Vinnande offerten

Offerten är det sista steget innan kunden ska ta ett beslut om affär ska göras och i så fall med vem om fler offerter tagits in. Så hur skapar man en offert som sticker ut? Som kunden kommer ihåg och gärna tar en titt på igen?

Det finns en mängd olika knep och tillvägagångssätt för att få just din offert att sticka ut. Till att börja med så är det viktigt att se offerten som en del av er marknadsföring, använd därför er grafiska profil när ni skapar dokumenten och se till att du har ett tilltalande upplägg och design. Offertens syfte är att väcka ett intresse hos mottagaren. Det är därför viktigt att anbudet är säljande, lättläst och strukturerad.

Att presentera så många produkter och tjänster som möjligt i hopp om att kunden ska nappa på något utöver det som faktiskt är intressant för tillfället kommer bara skapa förvirring. Risken finns också att hela affären fallerar då helheten helt plötslig känns irrelevant.

Presentera och fokusera endast på det kunden efterfrågar eller behöver hjälp med att lösa vid den tidpunkten. Först då kommer kunden känna att den faktiskt blir lyssnad på och din offert blir relevant. Får du affären brukar det i ett nästa steg vara mycket enklare att utöka samarbetet och vid det laget presentera ert övriga utbud.

En annan kraftfull metod är att inleda anbudet på ett personligt sätt, skriv en kort inledning där du tackar för att du fått chansen att presentera ditt anbud och tacka för tidigare möten och samtal som lett er hit. Denna inledning är också ett ypperligt tillfälle att lyfta just de problem som kunden har och som de själva lyft i era tidigare samtal. Det är bra för att helt enkelt påminna de om hur jobbig deras situation är idag varpå du därefter går in på er lösning och offertpresentation.

Förr eller senare i offerten så måste du presentera ett pris som din lösning kommer kosta kunden. Det är väldigt viktigt att du lägger lite fokus på pris och ägnar större dela av din presentation och offert kring lösningen och hur mycket bättre vardagen blir för kunden om de köper er lösning.

Lyckas du presentera lösningen på ett bra sätt så kommer priset inte uppfattas som dyrt för kunden. Lägg därför mycket tid och engagemang kring just detta, om din lösning till och med kan spara kunden pengar så är det ytterligare ett plus som måste lyftas.

För att sammanfatta det hela, var personlig i din offert och fokusera endast på lösningen som kunden behöver, lägg verken till mer eller mindre. Tänk på att ha en tydlig struktur och bra design så att offerten ser välgjord och välplanerad ut. Tänk också på att inte bara prata pris med kunden för det säger inte så mycket förutom att det låter dyrt. Prata istället lösning.

Ghreat

Ghreat är en B2B marknadsplats och sökmotor som underlättar och förbättrar processen från uppsökande av leverantör till avslutad affär.

Senaste nyheterna

Avtal och dess innehåll
4 månader sedan

Avtal och dess innehåll

Vi på Ghreat ger dig några enkla men viktiga tips kring avtal som du borde tänka på oavsett om du är inköpare eller säljare. Vilka frågor ska avtalet besvara? Vad är viktigt att ha med? Varför?
Företag
  • Ghreat Sweden AB
  • Org. Nr: 559155-9603
Kontakt
Följ oss